ЗОМБИ
ЗОМБИ (енг. zombie, од конгкоанског zumbi – фетиш) „живи мртвац“, реанимирани „животни“ облик, чије се постојање отелотворује кроз призму инфективне, неизлечиве болести, која га карактерише као живог у односу на биолошки мртва тела, и као мртвог, у односу на когнитивно, идентитетски и социјално функционална људска бића.
З. настаје услед деловања вируса који доводи до оживљавања преминулог, односно до инфицирања здравих субјеката и њиховог преображаја у безумна, крвожедна чудовишта. Током зомбификације вирус врши преобликовање субјекта: деловањем на мозак, доводи до брисања људских карактеристика, реанимације и успостављања нових биолошких и идентитетских особина, препознатих као чудовишних, односно зомбијевских. Преображена јединка губи когнитивне способности, не показује присуство разума, сећања и емотивног реаговања, а неутољива жудња за исхраном живима постаје његова основна карактеристика. Зараза се шири посредством уједа, а инфицирана јединка је осуђена на смрт или реанимацију будући да је зомбијевска болест неизлечивог карактера. Друштвена последица проширене зомбијевске заразе јесте апокалипса, током које поред одумирања популације услед инфекције долази и до драстичних промена моралних, законских и социјалних норми цивилизованог света и до друштвеног пропадања.
Пре него што су постали апокалиптичнa чудовишта савремене популарне културе, з. су се као значајна етнографска појава проналазили унутар културолошког дискурса Хаитија. Културна концептуализација праксе која је позната као зомбификација доводи се у везу са идеолошким апаратом повезаним са политичким и друштвеним животом постколонијалног Хаитија, ритуалним праксама и спиритуалним веровањима, као и са облицима традиционалне медицине и фармакологије. Вејд Дејвис (Wade Davis), који је вршио истраживања зомбификације, дефинише з. као особу која је након тровања психоактивним супстанцама сахрањена жива („зомби отров“ изазива привидни престанак вршења физиолошких процеса), потом оживљена, након чега манифестује кататонично стање и дезоријентисано понашање, и најзад одведена у нову друштвену реалност, у којој преузима ново име и социјални статус, друштвену улогу з., чија функција јесте ропство. У оквиру хаићанског културног контекста процес зомбификације се може сматрати друштвено-религијском церемонијом која је означавала симболичко сахрањивање особе, а потом и симболичко оживљавање. Она није последица деловања инфективних агенаса (као у случају савременог з. у популарној култури), већ контролисана културолошка пракса укорењена у традиционалним социјалним обрасцима и функционише као начин кажњавања друштвено непожељног понашања.
Елементи савременог з. почивају на основама традиционалног вуду з., те на особинама различитих „немртвих“ створења, попут Гула (демона из арапског фолклора, за којег се верује да је насељавао гробља и хранио се живима), Ђианг Шија (реанимираног мртваца из кинеских легенди), египатских мумија, Франкенштајновог чудовишта и сл. Реанимирани мртвац који је оставио највише трага на формирање з. чудовишта јесте вампир, демонско биће повезано са српском традиционалном културом, популаризовано романом „Дракула“ Брема Стокера (Bram Stoker). Инспирисан наведеним елементима, првенствено идејама губитка душе (реч зомби доводи се у везу и са афричким терминима nvumbi – тело без душе и nzambi – мртви који су стекли надљудска својства), концептом заразе као начином преображења у чудовиште, комбинован са елементима научне фантастике, завршетка цивилизације путем апокалипсе, савремени з. представљен је публици 1968. год. филмом Ноћ живих мртваца, режисера Џорџа Ромера (George Romero). До експанзије жанра долази не само путем играног филма већ и путем видео игара, телевизијских серијала, графичких новела и романа. Све популарније „зомби шетње“, карневалске манифестације, на којима људи маскирани у з. шетају градом, у последњих десет година заступљене су и у Београду.
Литература: Ackermann, W. Hans and Jeanine Gauthier. 1991. “The Ways and Nature of the Zombi”. The Journal of American Folklore 104 (414): 466–494. Bishop, Kyle William. 2010.American Zombie Gothic: The Rise and Fall (and Rise) of the Walking Dead in Popular Culture. Jefferson: McFarland & Company. Davis, Wade. 1985. The Serpent and the Rainbow. New York: Simon & Schuster Paperbacks. Gonsalo, Horhe Fernandes. 2012. Filozofija zombija. Beograd: Geopoetika.
Марина Мандић